Generalforsamling 12/11/15. Årsberetning

1. 2014/15

Vi har igen haft et år med en betydelig medlemsfremgang. Ved udgangen af september 2015 var der 272 medlemmer i klubben. Det er en fremgang på 27% i forhold til året før. Det er dejligt at så mange har fået øjnene op for fordelene ved at være medlem af en klub, men det er også noget af en udfordring at få alting organiseret til alles tilfredshed.

B/U Motion

29

15

272

Dykker man lidt ned i tallene så kan man se at vi har fået rigtig mange nye b/u-medlemmer og rigtig mange nye motionister. Mens det står lidt stille på voksenlicens.

Særligt vores cykelskole på både landevej og MTB trækker nye medlemmer til. Og de frivillige der står for træningen her gør en kæmpe indsats. Ikke bare med at lære nye medlemmer at cykle i gruppe eller cykle mod et mål, men især også med at lære nye medlemmer lidt om den kultur der hersker i en cykleklub. Og dette er faktisk en ret vigtig pointe, for det er gennem kulturen i klubben at vi får bygget et godt fundament for de nye medlemmers videre færd i klubben, hvor de måske skal køre med landevejsmotionisterne og selv på et tidspunkt bidrage til klubbens udvikling.

Dette gør sig selvfølgelig også gældende på b/u-siden, hvor der skal bygges en kultur op omkring træning, klub, socialt samvær osv. Med hele 77 medlemmer under 25 år og 30 af disse med licens, ja så er det her vores fremtid som klub etableres. Og det er værd at bemærke at det ser ud til at vi har fået brudt det nedadgående medlemstal på b/u-siden, som vi så i de foregående år. Vi har en god og stor gruppe af b/u-trænere som møder op gang på gang og som sikrer indhold og sammenhæng i aktiviteterne. I holder jer selv skarpe ved at deltage i kurser og ved at udfordre hinanden. Og i har leveret en utrolig flot indsats allesammen.

Tilbage til motionisterne, som udgør den største andel af klubbens medlemmer. Motionistgruppen er en meget stor og uhomogen gruppe. Der er både kvinder og mænd, unge og gamle, super- og knap-så-super-motionister osv. Og det er en stor udfordring at kunne give alle medlemmer nogle gode oplevelser når de cykler. Og dette er noget der har været arbejdet meget med i motionudvalget. Og det er noget der skal arbejdes endnu mere med i fremtiden. Der skal stilles krav til medlemmer af klubben og der er ingen der (undskyld udtrykket) bør køre på frihjul her.

Et nyt initiativ i 2015 var seniorcykling. Særligt på initiativ af Niels Malling Olsen og Ove Møller som begge er et par ildsjæle med tålmodighed og en rummelig indstilling til tingene. Seniorerne cykler hver torsdag formiddag og har også indimellem haft ture om tirsdagen. Det er et rigtig godt initiativ og er et ekstra ben på klubbens mange aktiviteter og jeg er sikker på at dette er kommet for at blive.

Vi har i 2015 brugt mange ressourcer på vores MTB-talent og vores landevejs junior-hold. Hammel Cykle Klubs tilgang til talentudvikling er rettet mod at give gode træningsforhold, individuelle træningsprogrammer, team-opbygning og kammeratskab. Dette har givet rigtig gode resultater og det er denne form vi vil anvende også fremadrettet. Og I har nået nogle flotte resultater som jeg kommer ind på lidt senere.

Vi ved at vi udvikler nogle store talenter i klubben, som vækker opsigt i andre sammenhænge. Og vores talenter bliver ofte mødt med spændende tilbud om at stille op i andre klubber eller teams. Det er både en stor cadeau til vores talentarbejde, men også lidt frustrerende for dem der arbejder med dette. Men vi har som klub valgt et niveau hvor vi kan få enderne til at nå sammen og hvor vi kan tilbyde det vi mener er det vigtigste, når man skal udvikles som cyklerytter og som menneske. Og så ønsker vi bare alt det bedste for dem som tager springet og vil prøve sig selv af i en anden sammenhæng. Og skulle de eventyrlystne ønske at komme tilbage igen så er de altid velkomne.

Løb arrangeret af klubben

Gennem årene er antallet af løb arrangeret af klubben vokset markant. I 2015 har vi afholdt 5 løb:

Pinseløbet. Igen et meget stort antal deltagere, lige omkring 1000 ryttere. Og en stor udfordring for klubben. Vi har heldigvis et løbsudvalg af meget erfarne folk, som sikrer at løbet både lever op til de sportslige krav man kan stille til et stort cykleløb, ligesom de er meget åbne for nye tiltag der kan videreudvikle løbet. Løbet er 3. etape i Marcello Bergamo Cup som vi afholder sammen med Herning og Silkeborg og trods stadige udfordringer, så er dette setup det helt rigtige. At planlægge Pinseløbet er et langt, sejt træk, men det er altså også klubbens store flagskib på landevejen, og det er vore licensrytteres “kontingent” til at kunne deltage i andre klubbers løb alle weekends i sæsonen.

Og 4 MTB-løb på vores spor i Mølleskoven/Klintholm:

Vintercuppen

Afholdt den 7/12/14 med 144 deltagere

Kidsliga,

Afholdt den 17/06/15 med 100 deltagere

Webike-Cup

Afholdt den 24/06/15 med 132 deltagere

Kvindecuppen

Afholdt den 01/07/15 med 57 deltagere

Vi må bare konstatere at vores MTB-spor er en absolut vinder og et kæmpe aktiv for klubben. Vi får rigtig gode tilbagemeldinger fra deltagere i løbene og fra de der ellers bruger sporet. Det er stort arbejde at holde sporet opdateret og vedligeholdt. Men vi har et godt og ligefremt samarbejde med både Frijsenborg og med Favrskov Kommune. Og heldigvis har vi en god og entusiatisk opbakning til både at få arrangeret løbene og til at vedligeholde sporet, men det ville være godt med endnu flere frivillige her også.

Licensresultater

Vores 59 licensryttere har kørt flotte resultater ind til klubben. I år er der for første gang flere licensryttere under 25 end senior-licensryttere. Det er lidt tankevækkende.

Licens - Landevej (tak for input fra Steen Lindkvist)

9 sejre - 2 guldmedaljer og en bronzemedalje til de jysk/fynske mesterskaber - i alt 34 podie placeringer og et hav af øvrige pointgivende placeringer. Det var, hvad licensrytterne i landevejsafdelingen opnåede i 2015-sæsonen. Sammenlagt indkørte rytterne 390 point, med Anders Foldager som topscorer med i alt 52 point i U15.

Ud over de danske løb var der desuden Hammel-ryttere til løb i bl.a. Tyskland, Belgien og Østrig, samt til VM for amatører, der blev kørt i Nordjylland.

I B&U klasserne har vi 5 allerede rutinerede ryttere i U15 og U17. Det blev dog ikke til sejr for disse i 2015, men heldigvis valgte Sune Kirk at slippe MTB’en en enkelt dag og prøve talentet på landevejscyklen af ved løbet i Haderslev. Og Sune kørte en suveræn sejr hjem i U11-klassen.

I seniorklasserne var klubben i 2015 primært repræsenteret i D-klassen, hvor det da også blev til en enkelt sejr og oprykning til C-klassen til Carsten Hjorth Pedersen. Men den bedste præstation hen over sæsonen stod Andreas Brandt for. Som nyoprykket senior startede han i C-klassen, hvor han opnåede 3 podiepladser, bl.a. bronze til de jysk/fynske mesterskaber og endelig sejren i Nishiki-løbet i Randers. Herefter rykkede han op i B-klassen, og fik her bl.a. en samlet 6. plads i Randers Bike Week.

I veteranklasserne var der også tyngde i præstationerne i både H40 og H50-klassen. Torben Damsgaard Johansen kørte sig til 3 podieplaceringer, heraf én sejr, i H40, mens Per Christensen i H50 ligeledes opnåede 3 podieplaceringer, men med 2 sejre.

Klubbens elitesatsning har jo haft vægt på Juniorholdet. Holdet kom til at bestå af i alt 10 ryttere, heraf 5 eksisterende Hammel ryttere og 5 nye ryttere. Fælles træningssamlinger hen over vinteren med både træning og samarbejdsøvelser skulle gøre holdet til en enhed, så de kunne tage kampen op med at de kommercielle DCU teams.

Og øvelsen lykkedes til fulde synes vi. Gennem hele sæsonen har holdet været med til at dominere løbene. De opnåede 15 podiepladser, sejre til Asbjørn Ravn i Struer og Jeppe Pallesen i Pinseløbet i Hammel, samt det Jysk/Fynske mesterskab i både linieløb og enkeltstart til henholdsvis Mikkel Dreyer og Mikkel Fenneberg. Samlet opnåede holdet 116 point og blev det 6. bedste hold, og med 2 mand i top 20 på den individuelle rangliste.

Det blev også til løb i både Tyskland og Belgien, hvor holdet gjorde en god figur - og så nåede Mikkel Fenneberg også lige at køre Nations Cup-løb med landsholdet i Frankrig, Schweiz og Luxembourg.

Rytterne formulerede sidste vinter en række målsætninger og værdier for deres samarbejde, og ved sæsonafslutningen kunne de konstatere, at de så rigeligt havde levet op til disse. Og holdets sammenhold er i den grad blevet bemærket af andre hold og klubber. Holdet har mødt stor anerkendelse for tilgangen til fairness og kammeratskab, ikke mindst når man i forbindelse med etapeløbene har haft mulighed for at være sammen med andre hold også uden for løbsruterne. Det er faktisk en stor tilfredsstillelse at opleve, og er medvirkende til, at alle årets 2. års juniorer kører i Hammel som seniorer næste år.

Licens – MTB (tak for input fra Lars Toft)

Resultatmæssigt har 2015 været et år, hvor Hammel CK endnu engang har høstet flotte resultater. Dette har gjort sig gældende fra de hjemlige motionsløb, over de nationale licensløb til de europæiske ungdomsmesterskaber.

De hjemlige motionsløb har for hovedparten været forankret i det midtjyske område. De yngste og nye ryttere har prøvet kræfter i Kidsliga, der igen i år er afviklet som en række lokale løb, herunder også i Hammel. Rytterne har høstet flere podiepladser og blevet fortrolige med at køre cykelløb i trygge rammer. De mere erfarne ryttere har i stor stil deltaget i MTBVintercup og WeBikeCup. Her er ligeledes afholdt afdelinger i Hammel og klubbens ryttere har været jævnlige gæster på podiet i såvel børne- og ungdomsrækken samt i herre- og H50 klassen. I WeBikeCup blev vi ligeledes atter den klub med flest deltagere hen over sæsonen. Ud over de klassiske Cups skal nævnes et nyt initiativ som MTB-Hærvejsløb hvor tre veteraner prøvede kræfter med strabadserne, 12 timersløb i Silkeborg, MTB Kvindecuppen og en lang række andre motionsløb med deltagelse af ryttere fra Hammel CK.

I de nationale licensløb der består af DCU-løb, UCI-Ligaløb og danmarksmesterskaber i olympisk- og maratondistance har rytterne fra Hammel i særdeleshed i ungdomsklasserne været dominerende. Gentagne podiepladser i klasserne fra U11 til U17 samt mesterskabstitel på begge distancer i U17 vidner om en stærk dominans blandt rytterne fra Hammel. Ser vi på den samlet rangliste for ungdomsrækkerne indtager ryttere fra Hammel CK følgende topplaceringer:

U11: Sune Kirk nr. 1,

U13: Sander Kirk nr. 1 og Rune Christensen nr. 3,

U17: Alexander Young Andersen nr. 1, Jakob Toft Pedersen nr. 2, Malthe Helbo nr. 3, Torben Severinsen nr. 4 og Mathias Hanghøj nr. 6.

Det skal dog ikke glemmes, at også i Herre, H40 og H50 har rytterne fra Hammel leveret en stærk indsats og Jørgen Nielsen sluttede finaleafdelingen af med en tredjeplads.

Internationalt blev alle fem U17 ryttere udtaget til at køre for Danmark ved de europæiske ungdomsmesterskaber. Dette var i sig selv et stærkt resultat og frugten af en fokuseret indsats hos alle rytterne gennem hele sæsonen. Ungdomsmesterskaberne blev de bedste for Danmark nogensinde, hvilket de fem Hammelryttere var en stor del af. I U17 klassen var de fem bedst blandt de danske ryttere. I konkurrence med 128 europæiske ryttere blev de bedste placeringer en anden og en fjerdeplads til henholdsvis Alexander og Jakob, der samtidig suverænt blev vindere af holdkonkurrencen i selskab med landsholdskollegaen Caroline Bohè.

2. Fremtidig planlagt virksomhed

I det kommende år skal vi fokusere på at blive bedre til det vi gør fremfor at sætte mange nye ting igang. Dvs. vi vil gerne fokusere på at fx. motion får de forskellige aktiviteter til at fungere endnu bedre. Det kunne fx. være gennem at indbygge i cykelskolen en aften eller to med træning i at være kaptajn/turleder, således at når cykelskolens medlemmer rykker op på fx. hold 4, så er de i stand til selv at styre denne gruppe. Vi vil med andre ord forsøge at bidrage til eller opfordre til at der kommer mere engagement hos det enkelte medlem. Og således at der følger ansvar og krav om frivillighed med når man er medlem af Hammel CK.

Vores første initiativ bliver et fælles møde mellem bestyrelsen og motionsudvalget hvor vi vil lægge op til diskussion af disse ting og forhåbentlig finde nogle gode løsninger sådan at det bliver endnu bedre at køre i Hammel CK.

Vi fortsætter satsningen på talentudvikling og vi udvider med et nyt U23-hold næste år. Vi får derfor talenthold på MTB, landevej junior og landevej U23. Holdene er ved at blive sat og de første træningssamlinger har været afholdt her i sidste weekend. Det bliver spændende at følge dem i den kommende tid.

Vi skal være vært for yderligere et MTB-løb i 2016. Nemlig første afdeling af SRAM-ligaen, den største danske løbsserie på MTB-området, hvor hele den danske elite samt elite fra de nordiske lande og Tyskland også stiller op. Det bliver den 16.-17. april 2016 og vi er så småt igang med planlægningen. Det kommer I selvfølgelig til at høre meget mere om.

Til slut lidt reklame for træningslejren på Mallorca i uge 13/2016. Turen er åben for alle voksne medlemmer af klubben. Lige nu er der 17 tilmeldte, og der er såvidt jeg ved 8 pladser tilbage på turen. Tilmelding snarest via klubmodul eller til Cliff/Jens.

3. Afslutning

Her til sidst vil jeg gerne sige en stor tak til alle vore sponsorer som yder meget værdifulde bidrag til klubbens arbejde. Vi arbejder nu med mere aktive sponsorater som også går udover tøj-sponsorater. Dette tror vi på giver både flere penge til klubben men det giver også sponsorerne mere værdi for deres sponsorater.

Og så vil jeg gerne sige en særlig tak til Jørgen Tind som vi trækker på i mange forskellige sammenhænge, også udover dit hverv som ekstern revisor og dirigent her på GF. Du har en særlig indsigt i økonomi, klub- og foreningsforhold m.v., som vi sætter stor pris på, tak for det.

Og til allersidst, tak til hele bestyrelsen for et godt og meget konstruktivt samarbejde.

Hammel 12/11/15

Benny Hagelskjær